loading...
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΑΝ στους Γερμανούς ΚΑΙ τα 14 περιφερειακά μας αεροδρόμια! – Όλα όσα προβλέπονται

Σε γερμανικά χέρια πέρασαν
και επισήμως σήμερα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αφού υπογράφηκε η σύμβαση
παραχώρησης του δικαιώματος αξιοποίησης τους

μεταξύ του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και
της κοινοπραξίας FRAPORT AG- SLENTEL Ltd. Η σύμβαση προβλέπει την
παραχώρηση της χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και
εκμετάλλευσης, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα
στα 14 αεροδρόμια για τουλάχιστον 40 χρόνια…
Η ιδιοκτησία της
γης, των υποδομών και των εγκαταστάσεων, παραμένει στο Δημόσιο. Επίσης, οι
υποδομές και οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει ο ιδιώτης επενδυτής, θα
περιέρχονται και αυτές στην κυριότητα του Δημοσίου και θα επιστραφούν σε αυτό με
τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης.

Επιπλέον, σε αεροδρόμια
υψηλής στρατιωτικής δραστηριότητας (δηλαδή, των Χανίων και του Ακτίου) δεν
παραχωρείται ο χώρος των διαδρόμων προσγείωσης και των τροχιοδρόμων, οι οποίοι
και παραμένουν στην πολεμική αεροπορία. Παραχωρούνται μόνον ο αεροσταθμός και ο
χώρος στάθμευσης των αεροπλάνων πολιτικής αεροπορίας, ενώ η κοινοπραξία θα
πληρώνει το Δημόσιο για τη χρήση των κοινών υποδομών.

Τα αεροδρόμια που βρίσκονται
στην ηπειρωτική χώρα είναι: του Ακτίου (PVK), της Καβάλας (KVA) και της
Θεσσαλονίκης (SKG). Τα υπόλοιπα 11 αεροδρόμια βρίσκονται σε νησιά και είναι της
Κέρκυρας (CFU), των Χανίων/ Κρήτης (CHQ), της Κεφαλονιάς (EFL), της Κω (KGS),
της Μυτιλήνης (MJT), της Μυκόνου (JMK), της Ρόδου (RHO), της Σάμου (KGS), της
Σαντορίνης (JTR), της Σκιάθου (JSI) και της Ζακύνθου (ZTH).

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της
εταιρείας: “Η ανάληψη της λειτουργίας των αεροδρομίων επίκειται για το φθινόπωρο
του 2016, με την ταυτόχρονη προκαταβολή του τιμήματος παραχώρησης ύψους
1.234.000.000 ευρώ από την κοινοπραξία. Το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε ως προτιμητέο επενδυτή
την κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου τον Νοέμβριο του 2014, στο πλαίσιο της
διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων που
ξεκίνησε το 2013”. “Στις εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων», αναφέρει η
ανακοίνωση, «η Fraport AG θα έχει την καθαρή πλειοψηφία των μετοχών και ο Όμιλος
Κοπελούζου θα έχει το υπόλοιπο μερίδιο».

Σημειώνεται ότι, η
κοινοπραξία FRAPORT AG – SLENTEL Ltd ανακηρύχτηκε στις 25 Νοεμβρίου 2014
προτιμητέος επενδυτής και για τα περιφερειακά αεροδρόμια, στο πλαίσιο του
διεθνούς ανοικτού διαγωνισμού που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ, με προσφορά που ανήλθε
σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα, και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο
καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό. Επίσης
προβλέπεται κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος σε 28,6% των
κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων.

Συνολικά, το ύψος των
παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ. Πλέον του ανωτέρω εφάπαξ και του
ετήσιου (σταθερού και μεταβλητού) τιμήματος, το Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά
φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους έως 4,6 δισ. ευρώ κατά προσέγγιση.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, εκ των βασικών στόχων της συναλλαγής, είναι η αναβάθμιση
των αεροδρομίων, τα οποία χρήζουν σημαντικών επενδύσεων. Η αναβάθμιση θα
επιφέρει σημαντικά οφέλη για τον ελληνικό τουρισμό και την περιφερειακή ανάπτυξη
των νησιών και των λοιπών προορισμών που καλύπτουν τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Δεδομένου ότι εντός των υποχρεώσεων της κοινοπραξίας είναι να αναβαθμίσει τα
αεροδρόμια εντός των πρώτων 4 ετών, ώστε να συμμορφώνονται με τα αντικειμενικά
προσδιορισμένα κριτήρια επιπέδου C – όπως αυτά καθορίζονται από την ΙΑΤΑ – και
στη συνέχεια να τα συντηρεί και να διατηρεί αυτά τα επίπεδα εξυπηρέτησης για όλη
τη διάρκεια της παραχώρησης.

Ο επενδυτής εκτιμά ότι το
ύψος των επενδύσεων θα διαμορφωθεί σε 330 εκατ. ευρώ τα 4 πρώτα έτη της
παραχώρησης, το ποσό των επενδύσεων για το σύνολο των 40 ετών της περιόδου
παραχώρησης εκτιμάται σε 1,4 δισ. ευρώ.

Σε ότι αφορά στα αεροναυτικά
τέλη, τα ισχύοντα σήμερα στα περιφερειακά αεροδρόμια ανέρχονται σε 12,7 ευρώ ανά
αναχωρούντα επιβάτη. Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ανώτατο όριο αεροναυτικών
χρεώσεων σε προκαθορισμένα επίπεδα και δεν προβλέπει ουσιαστική αύξηση των
αεροναυτικών τελών. Η συνολική μέγιστη χρέωση έχει οριοθετηθεί σε 13 ευρώ ανά
αναχωρούντα επιβάτη, ενώ είναι δυνατόν μόνον να αναπροσαρμοστεί ετησίως με τον
εκάστοτε ισχύοντα πληθωρισμό από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, έως την
ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων. Μετά την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων –
δηλαδή όταν οι υποδομές θα έχουν βελτιωθεί ώστε να συμμορφώνονται με τα
προκαθορισμένα πρότυπα – τα αεροναυτικά τέλη ανά επιβάτη θα μπορούν να αυξηθούν
κατά 5,5 ευρώ κατά μέγιστο, φθάνοντας έως τα 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη,
ποσό που θα μπορεί μόνον να αναπροσαρμοστεί ετησίως με το 90% του ισχύοντος
πληθωρισμού.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα
στατιστικά στοιχεία, τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρέτησαν το 2014
περίπου 22 εκατομμύρια επιβάτες και αναμένεται να ξεπεράσουν τα 23 εκατομμύρια
σε επιβάτες για το 2015. Ειδικότερα, το διεθνές επιβατικό κοινό αποτελεί το 77%
της συνολικής κίνησης στα 14 αυτά αεροδρόμια.

Εκ μέρους της κυβέρνησης, τη
σύμβαση υπέγραψαν ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλειδης Τσακαλώτος, ο υπουργός
Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης και ο υπουργός Εθνικής
‘Αμυνας, Πάνος Καμμένος.
Εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ,
υπέγραψε ο πρόεδρος του Ταμείου, Στέργιος Πιτσιόρλας.

Με αφορμή την υπογραφή της
σύμβασης, ο κ. Πιτσιόρλας δήλωσε ότι «η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των 14
περιφερειακών αεροδρομίων, λίγες ημέρες μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών,
αποτελεί μία πολύ σημαντική εξέλιξη και ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση
ότι η ελληνική οικονομία βήμα – βήμα, κερδίζει την εμπιστοσύνη των αγορών και
μπαίνει στον δρόμο της ανάπτυξης».
Σόιμπλε: Μας ενδιαφέρουν οι
ιδιωτικοποιήσεις…

Oι ιδιωτικοποιήσεις στην
Ελλάδα αποτελούσαν και παραμένουν κεντρικό ενδιαφέρον της γερμανικής κυβερνησης,
τόνισε η αναπληρώτρια εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών
Φριντερίκε Φον Τισενχάουζεν, αλλά παρέπεμψε στους Θεσμούς για την αξιολόγηση της
πορείας τους.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά
με τις αντιδράσεις που εκφράζονται στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης ελληνικών
αεροδρομίων, η κυρία Φον Τισενχάουζεν δήλωσε: “Δεν θέλω να εκφραστώ εδώ για
συγκεκριμένα σχέδια ιδιωτικοποίησης – είναι υπόθεση των Θεσμών να αξιολογήσουν
την πολιτική ιδιωτικοποιήσεων συνολικά. Θέλω μόνο να επισημάνω ότι οι
ιδιωτικοποιήσεις είναι τώρα αντικείμενο των συζητήσεων μεταξύ των Θεσμών και της
Ελλάδας. Βρισκόμαστε τώρα στην φάση των δεύτερων «οροσήμων» της πρώτης δόσης,
για τα οποία γίνεται διαπραγμάτευση τώρα και οι ιδιωτικοποιήσεις ήταν για την
γερμανική κυβέρνηση πάντα σημαντικές και εξακολουθούν να είναι”. Διευκρίνισε δε
ότι δεν επιθυμεί να τοποθετηθεί σε ό,τι αφορά λεπτομέρειες ή συγκεκριμένες
εταιρείες.

Διαβάστε περισσότερα
loading...